Matura 2025

A. Przedmioty obowiązkowe i dodatkowe na egzaminie maturalnym:
Przedmioty obowiązkowe - matura 2025:
Na maturze 2025 r. obowiązkowo musimy przystąpić do egzaminu w części ustnej oraz pisemnej.


CZĘŚĆ PISEMNA

Lista przedmiotów obowiązkowych matura 2025:
•    język polski (na poziomie podstawowym),
•    matematyka (na poziomie podstawowym),
•    język obcy nowożytny (na poziomie podstawowym),
•    język mniejszości narodowej (na poziomie podstawowym) – dotyczy osób z wykładowym językiem mniejszości narodowej


CZĘŚĆ USTNA

•    język polski (bez określania poziomu)
•    język obcy nowożytny (bez określania poziomu)
•    język mniejszości – narodowej (bez określania poziomu) – absolwenci szkoły lub oddziału z językiem nauczania danej mniejszości narodowej

Przedmioty dodatkowe – matura 2025

Egzamin z przedmiotów dodatkowych w części pisemnej przeprowadzany jest na poziomie rozszerzonym. Dla części ustnej nie określa się poziomu dla przedmiotów dodatkowych.
Wyjątkiem są języki nowożytne, które absolwenci mogą zdawać w części pisemnej na poziomie rozszerzonym albo dwujęzycznym oraz w części ustnej bez określania poziomu albo dwujęzycznym.
W 2025 roku absolwent może przystąpić do maksymalnie sześciu egzaminów z przedmiotów dodatkowych (w tym jeden obowiązkowy)  na poziomie rozszerzonym albo dwujęzycznym.


CZĘŚĆ PISEMNA

Lista przedmiotów dodatkowych matura 2025
1.    biologia
2.    chemia
3.    filozofia
4.    fizyka
5.    geografia
6.    historia
7.    historia muzyki
8.    historia sztuki
9.    informatyka
10.    język łaciński i kultura antyczna
11.    język mniejszości etnicznej (język łemkowski)
12.    język mniejszości narodowej (wybór spośród następujących języków: białoruski, litewski, niemiecki, ukraiński)
13.    język obcy nowożytny (wybór spośród następujących języków: angielski, francuski, hiszpański, niemiecki, rosyjski, włoski)
14.    język polski
15.    język regionalny (język kaszubski)
16.    matematyka
17.    wiedza o społeczeństwie


CZĘŚĆ USTNA

Lista przedmiotów dodatkowych matura 2025 – część ustna
1.    język angielski (bop albo dj)
2.    język francuski (bop albo dj)
3.    język hiszpański (bop albo dj)
4.    język niemiecki (bop albo dj)
5.    język rosyjski (bop albo dj)
6.    język włoski (bop albo dj)
7.    język białoruski jako język mniejszości narodowej (bop)
8.    język litewski jako język mniejszości narodowej (bop)
9.    język niemiecki jako język mniejszości narodowej (bop)
10.    język ukraiński jako język mniejszości narodowej (bop)
11.    język łemkowski jako język mniejszości etnicznej (bop)
12.    język kaszubski jako język regionalny (bop)

Legenda

bop – bez określania poziomu
dj – poziom dwujęzyczny

Ile przedmiotów dodatkowych można zdawać na maturze?

W roku 2025 r. absolwenci mogą podejść do egzaminu do maksymalnie 6 przedmiotów dodatkowych, który jest przeprowadzany na poziomie rozszerzonym (z wyjątkiem języków nowożytnych, które mogą być zdawane na poziomie rozszerzonym lub dwujęzycznym).

Warunki zdania egzaminu.

W 2025 roku absolwenci, aby zdali maturę muszą uzyskać co najmniej 30% maksymalnej liczby punktów z egzaminów obowiązkowych w części ustnej i pisemnej oraz z egzaminu z jednego przedmiotów dodatkowych na poziomie rozszerzonym. 

Egzaminy obowiązkowe – część ustna

•   język polski – bez określania poziomu (minimum 30%)
•   język obcy nowożytny (spośród języków: angielskiego, francuskiego, hiszpańskiego, niemieckiego, rosyjskiego i włoskiego)  – bez określania poziomu (minimum 30%)

Egzaminy obowiązkowe część pisemna

•    język polski – poziom podstawowy (minimum 30%)
•    matematyka – poziom podstawowy (minimum 30%)
•    język obcy nowożytny – poziom podstawowy (minimum 30%)
•    wybrany przedmiot dodatkowy – poziom rozszerzony (minimum 30%)

 

B. Dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu maturalnego w roku szkolnym 2024/2025

 

Zdający uprawnieni do dostosowania:

I. Sposoby dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu

1.Dostosowanie form egzaminu maturalnego polega na przygotowaniu odrębnych arkuszy dostosowanych do potrzeb i możliwości zdających.

2.Dostosowanie warunków przeprowadzania egzaminu maturalnego polega między innymi na:

  • zminimalizowaniu ograniczeń wynikających z niepełnosprawności, niedostosowania społecznego lub zagrożenia niedostosowaniem społecznym zdającego
  • zapewnieniu zdającemu miejsca pracy odpowiedniego do jego potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych
  • wykorzystaniu odpowiedniego sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych
  • odpowiednim przedłużeniu czasu przewidzianego na przeprowadzenie egzaminu maturalnego
  • ustaleniu zasad oceniania rozwiązań zadań wykorzystywanych do przeprowadzania egzaminu maturalnego, o których mowa w art. 9a ust. 2 pkt 2 ustawy, uwzględniających potrzeby edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne zdającego
  • zapewnieniu obecności i pomocy w czasie egzaminu maturalnego nauczyciela wspomagającego zdającego w czytaniu lub pisaniu4 lub specjalisty odpowiednio z zakresu danego rodzaju niepełnosprawności, niedostosowania społecznego lub zagrożenia niedostosowaniem społecznym, jeżeli jest to niezbędne do uzyskania właściwego kontaktu ze zdającym lub pomocy w obsłudze sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych.

II. Zdający uprawnieni do dostosowania

(Komunika Dyrektora CKE w sprawie szczegółowych sposobów dostosowania warunków i form przeprowadzenia egzaminu 2024/2025 strony 10-38)

  1. Posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność.
  2. Posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niedostosowanie społeczne lub zagrożenie niedostosowaniem społecznym.
  3. Posiadający orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania.
  4. Chory lub niesprawny czasowo oraz zdający z chorobami przewlekłymi – na podstawie zaświadczenia o stanie zdrowia wydanego przez lekarza.
  5. Posiadający opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się, w tym: z dysleksją, dysgrafią, dysortografią, dyskalkulią – na podstawie opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej.
  6. Który w roku szkolnym 2024/2025 był objęty pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole ze względu na:
  • trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą
  • zaburzenia komunikacji językowej
  • sytuację kryzysową lub traumatyczną

7. Cudzoziemiec, któremu ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu – dostosowanie na podstawie pozytywnej opinii Rady Pedagogicznej.

8. Obywatel Ukrainy – dostosowanie na podstawie pozytywnej opinii Rady Pedagogicznej.

9. Z zaburzeniem widzenia barw – na podstawie zaświadczenia o stanie zdrowia wydanego przez lekarza.

Uwaga:

– Dysleksja, Dysortografia i dysgrafia (bez innych orzeczeń i zaświadczeń lekarskich) nie uprawniają do wydłużenia czasu na egzaminie maturalnym oraz nieprzenoszenia odpowiedzi na kartkę.

– Przy chorobach przewlekłych przedłużenie czasu przeprowadzenie egzaminu z danego przedmiotu możliwe jest tylko wtedy, gdy w toku edukacji szkolnej zdający korzystał z takiego sposobu wyrównania szans edukacyjnych w związku ze stanem zdrowia i fakt ten jest udokumentowany.

–  Zaświadczenie lekarskie ma zawierać tylko informację o chorobie, natomiast o przysługujących dostosowaniach decyduje Rada Pedagogiczna.

– Rada pedagogiczna, spośród możliwych sposobów dostosowania warunków i form

przeprowadzania egzaminu maturalnego wskazuje sposób lub sposoby dostosowania warunków lub formy przeprowadzania egzaminu maturalnego dla danego ucznia lub absolwenta.

We use cookies
Ta strona wykorzystuje pliki cookies jak każda inna strona. Więcej na ten temat przeczytasz w Polityce prywatności i plików cookies.  Wchodząc na stronę wyrażasz na nie zgodę według ustawień Twojej przeglądarki. Możesz je w każdej chwili zmienić, a jeśli tego nie zrobisz przeglądanie strony nastąpi z wykorzystaniem tych plików.